zondag 10 januari 2016

"Post en papier"

4 t.e.m. 8 januari

Terwijl onze vierjarige vriendjes op medisch schooltoezicht waren, maakten wij een opdracht waarbij we ons ruimtelijk inzicht moesten oefenen. Bolletjes op de correcte manier verbinden, zodat dezelfde figuur ontstaat als het voorbeeld. 




In de namiddag speelde onze juf even voor postbode en zagen we meteen wat er allemaal in een posttas zit.


Patroonreeks: bolletjes kleuren rond een gekozen prentbriefkaart. Vierjarigen: twee kleuren, vijfjarigen: drie kleuren.












Op 6 januari vertelde onze juf het verhaal van de drie koningen die op bezoek kwamen bij kindje Jezus in de stal. Nadien mochten de vierjarigen de drie koningen creatief tekenen, de vijfjarigen moesten creatief knippen en kleven.







We brachten allemaal een gefrankeerde briefomslag mee. Voor onze bestemmeling maakten we een mooie tekening. 






De brieven werden geplooid en in de enveloppen gestopt. Die plakten we daarna dicht.


















Ziezo, onze brieven zijn klaar, maar helaas begon het heel fel te regenen en konden we niet naar het postpunt stappen. Ons hulpje van de dag, Kato, heeft deze belangrijke taak op zich genomen.


Logisch rangschikken na een verhaal: "Louis schrijft een brief." De vijfjarigen rangschikten zes prentjes in een rooster met getalbeelden van 1 tot 6.




Onze vierjarigen schikten hetzelfde verhaal, maar met vier prenten en op een lange strook.







Lettercircus, letter j: Jan, Josje, jasje, jurkje, jojo.


Sfeerbeelden uit de hoekjes.


Kaartjes tekenen voor een vriendje


Stickertje kleven als postzegel



Daarna steken we ze in de rode postbus.




Het hulpje van de dag mocht de kaartjes afstempelen.







De postbode zorgt dat de kaartjes van de rode brievenbus in de klasbrievenbus geraken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten